Not a member? Register | Lost your password?
Close Panel
Despre Moldova


Căile de transport

Căile de transport

 

Transportul aerian.

Calea aerului devine o modalitate dintre cele mai preferate pentru turiştii străini care vizitează ţara. Companiile aeriene ale Republicii Moldova, împreună cu companiile străine, prestează servicii de transport pasageri prin curse regulate şi charter, asigurînd legături directe cu circa 20 de destinaţii, iar cu transbordări - cu majoritatea ţărilor lumii. În ultimii ani s-a observat o reducere a numărului de destinaţii şi de curse către ţările CSI, însă este evidentă tendinţa de creştere a numărului de destinaţii şi servicii prestate ţărilor din Europa de Vest şi de Sud.

Principalul aeroport al ţării este Aeroportul Internaţional Chişinău. La începutul lui 2006, aeroportul Chişinău oferea zboruri directe spre destinaţii internaţionale precum Bucureşti-Henri Coandă, Timişoara-Traian Vuia, Atena, Bologna, Budapesta, Istanbul, Kiev, Larnaca, Lisabona, Moscova, Praga, Roma, Tel Aviv, Verona, Londra şi Viena.

În 2010 aeroportul şi-a deschis zboruri directe către Munchen, Varna, Kiev, Surgut, Soci. Detalii despre activitatea aeroportului pe perioada 2009-2010 o găsiţi aici.

Transportul feroviar

Principalele joncţiuni feroviare ale Republicii Moldova se află  în Chişinău, Tighina, Ungheni, Ocniţa, Bălţi şi Basarabeasca. Legăturile externe directe cu Odesa (în Ucraina) la Marea Neagrăşi cu oraşele româneşti Iaşi şi Galaţi interconectează reţeaua republicană. Prin aceste conexiuni, rutele feroviare moldoveneşti se diversifică şi cuprind următoarele destinaţii: Rusia (Moscova şi Sankt Petersburg), Belarus (Minsk), Ucraina (Kiev, Odesa, Nikolaev, Cernăuţi, Herson, Ivano-Frankovsk, Krivoi Rog etc.), România (Bucureşti, Iaşi, Braşov, Cluj-Napoca,Constanţa etc.), Turcia (Istanbul), Bulgaria (Sofia), Republica Cehă (Praga) şi Germania (Berlin). Multe dintre aceste rute sunt zilnice.

Transportul rutier

Reţeaua publică de drumuri din Republica Moldova este de 12 719 km, dintre care 87% cu suprafaţă pavată. Din acest total 3 669 km formează drumurile naţionale, iar 6 834 km sunt drumuri locale, calitatea lor, însă, nu corespunde standardelor internaţionale.

Drumurile publice, principala cale de transport intern, leagă oraşele mari ale Moldovei. Acestea, însă, se află într-o stare generală proastă. În plus, lipsa de combustibili îngreunează transportul auto interurban.

Deplasarea pasagerilor pe teritoriul Republicii se face în cea mai mare parte prin curse regulate de autobuze şi microbuze (aproximativ 17 mii).

Transportul naval (fluvial)

În Republica Moldova râurile Nistru şi Prut sunt navigabile, însă transportul naval joacă un rol prea puţin important în sistemul de transport republican. În 1990 doar 317 milioane de tone-kilometri de marfă au fost transportate pe apele interne, în comparaţie cu 15 007 milioane tone-kilometri pe căi ferate şi 1 637 milioane tone-kilometri pe reţeau de drumuri.

Pe Nistru se organizează excursii turistice spre Odesa, cu vapoare de capacitate medie (200-400 de locuri) şi diferite nave rapide şi şalupe.

Republica Moldova are acces la Dunăre prin portul Giurgiuleşti, unde în 2006 a fost finalizată construcţia unui terminal petrolier.

Deficienţe

Transportul de marfă şi de pasageri a intrat într-un declin puternic după 1989. De exemplu, între 1993 şi 1994, cantitatea totală de bunuri transportate a scăzut cu 31% iar traficul de pasageri a scăzut cu 28%. Principalele cauze pentru aceste deprecieri sunt costurile mari de transport, lipsa de combustibili şi starea proastă a infrastructurii transportoare din Moldova: aproximativ 20% din reţeau rutieră publică a Republicii Moldova se află într-o stare tehnică critică. O mare parte a reţelei de tranport din Republica Moldova se află într-o situaţie neadecvată: indicatoarele rutiere lipsesc sau nu sunt bine întreţinute; infrastuctura gărilor şi autogărilor, precum şi starea tehnică a liniilor de cale ferată nu corespund standardelor europene, iar transportul fluvial nu este valorificat în măsură deplină)